علامه طباطبایی
سه شنبه - 2017 اکتبر 17 - 27 محرم 1439 - 25 مهر 1396
ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 208348
تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1396 12:42
تعداد مشاهدات : 278

آیا غیبت امام عصر، نقض غرض نیست؟

مخالفین شیعه اعتراض می کنند که شیعه وجود امام را براي بیان احکام دین و حقایق آیین و راهنمائی مردم لازم می دانند و غیبت امام ناقض این غرض است؛ زیرا امامی که به واسطه غیبتش ، مردم هیچگونه دسترسی به وي ندارند ، فایده اي بر وجودش مترتب نیست و اگر خدا بخواهد امامی را براي اصلاح جهان بشري برانگیزد قادر است که در موقع لزوم او را بیافریند دیگر به آفرینش چندین هزار سال پیش از موقع وي نیازي نیست .

پاسخ :

اینان به حقیقت معناي امامت پی نبرده اند ؛ زیرا در بحث امامت روشن شد که وظیفه امام تنها بیان صوري معارف و راهنمایی ظاهري مردم نیست و امام چنانکه وظیفه راهنمائی صورت مردم را به عهده دارد همچنان ولایت و رهبري باطنی اعمال را به عهده دارد و اوست که حیات معنوي مردم را تنظیم می کند و حقایق اعمال را به سوي خدا سوق می دهد. بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام در این باب تاءثیري ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد ، اگرچه از چشم جسمانی ایشان مستور است و وجودش پیوسته لازم است اگرچه موقع ظهور و اصلاح جهانیش تا کنون نرسیده است.

منبع: محمد حسین طباطبایی، شیعه در اسلام، ص 152.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

درباره علامه محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، ستیغ صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به صدره المنتهی داشت و سرانجام در بامدادی حرن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.
allameh@allametabatabaei.ir
021-81202451
تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش حجت دوست، پلاک 12